ברקית (גלאוקומה) הינה קבוצה של מצבי עיניים שעלולים להוביל לעיוורון אם אינם מטופלים היטב ומהווה דאגה בריאותית מרכזית ברחבי העולם. עם הדגש הגובר על תזונה ואורח חיים במניעת מחלות, שאלה אחת שמתעוררת לעתים קרובות היא האם צריכה גבוהה של סוכר יכולה להיות גורם תורם לגלאוקומה. מאמר זה בוחן את הקשר הפוטנציאלי בין צריכה גבוהה של סוכר לבין הסיכון לפתח ברקית, ומציג 7 נקודות חיוניות שיש לקחת בחשבון.

מהי ברקית וכיצד היא באה לידי ביטוי?

גלאוקומה היא קבוצה של מחלות עיניים הפוגעות בעיקר בעצב הראייה, החיוני לראייה טובה. נזק זה נגרם לרוב מלחץ גבוה באופן חריג בעין. ברקית היא אחד הגורמים המובילים לעיוורון בקרב אנשים מעל גיל 60. המצב מתקדם לעתים קרובות מבלי לשים לב עד שהמחלה מגיעה לשלב מתקדם. בשלב מוקדם, בדרך כלל אין כאבים או בעיות ראייה בולטות. ככל שהמחלה מתקדמת, אדם עשוי להבחין בסופו של דבר בראייתו הצדדית (היקפית) נכשלת בהדרגה. ללא טיפול, גלאוקומה עלולה להוביל לעיוורון קבוע מוחלט תוך מספר שנים. לרוב סוגי הגלאוקומה אין סימני אזהרה מוקדמים. ההשפעה היא כה הדרגתית עד שלא תבחינו בשינוי בראייה עד שהמצב נמצא בשלב מתקדם.

סוכר גבוה גורם לברקית? 7 דברים שחשוב לדעת

אילו תסמינים מוקדמים מעידים על ברקית?

זיהוי מוקדם של הסימפטומים של גלאוקומה חיוני לטיפול בזמן ולמניעת אובדן ראייה. בעוד שגלאוקומה ראשונית עם זווית פתוחה, הצורה הנפוצה ביותר, לרוב אינה מציגה תסמינים מוקדמים, סימנים מסוימים עשויים להצביע על נוכחות של סוגים אחרים של גלאוקומה. לגלאוקומה תסמינים שונים הכוללים כאבי עיניים עזים, בחילות והקאות (לרוב מלווה בכאבי עיניים עזים), הופעה פתאומית של הפרעה בראייה, במיוחד באור חלש, ראייה מטושטשת, הילות סביב האורות, אדמומיות העין ואובדן ראייה פתאומי. תסמינים אלה יכולים להצביע על גלאוקומה חריפה של סגירת זווית, מצב חירום רפואי הדורש טיפול מיידי. בדיקות עיניים סדירות חיוניות, שכן הן יכולות לזהות גלאוקומה בשלביה המוקדמים גם כאשר התסמינים אינם מורגשים, מה שמאפשר טיפול מהיר ויעיל.

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם – מלאו את הפרטים

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.

הקשר בין צריכת סוכר גבוהה לפיתוח גלאוקומה

הקשר בין צריכת סוכר גבוהה להתפתחות גלאוקומה הוא תחום של עניין גובר במחקר רפואי. צריכת סוכר גבוהה, במיוחד לאורך תקופה ממושכת, עלולה להוביל לבעיות בריאותיות מערכתיות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם, שהן גורמי סיכון ידועים לגלאוקומה. עודף סוכר עלול לגרום לתנודות בלחץ הדם ובבריאות כלי הדם, להשפיע על זרימת הדם לעצב הראייה ועלול לתרום לנזק שלו. בנוסף, דיאטות עתירות סוכר עלולות להוביל להשמנה, גורם סיכון נוסף לגלאוקומה. השמנת יתר קשורה ללחץ תוך עיני מוגבר, מרכיב מרכזי בהתפתחות גלאוקומה. הבנת הקשר הזה מדגישה את החשיבות של תזונה מאוזנת עם צריכת סוכר מבוקרת, לא רק לבריאות הכללית אלא גם כאמצעי מניעה נגד מצבים כמו גלאוקומה.

הסיכון לפיתוח גלאוקומה במקרים של סוכרת

הסיכון לפתח גלאוקומה גבוה יותר במיוחד אצל אנשים עם סוכרת. סוכרת, המאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם, עלולה להוביל לסיבוכים שונים, לרבות פגיעה בכלי הדם בעין. נזק זה לכלי הדם מגביר את הסבירות לפתח סוג מסוים של ברקית המכונה גלאוקומה ניאווסקולרית, שהיא חמורה ומתקדמת מהר יותר. יתר על כן, חולי סוכרת נוטים לחוות לחץ עיניים מוגבר, גורם סיכון מרכזי לגלאוקומה. רמות סוכר גבוהות ממושכות בדם יכולות גם להוביל למחלות עיניים נוספות כמו רטינופתיה סוכרתית, שעלולה להחמיר עוד יותר את הסיכון לגלאוקומה. לכן, ניהול יעיל של סוכרת באמצעות רמות סוכר מבוקרות בדם, בדיקות רפואיות קבועות ובדיקות עיניים עקביות הוא קריטי בהפחתת הסיכון לפתח גלאוקומה ושמירה על בריאות העין הכללית.

החשיבות של בחירות תזונתיות ובריאות העיניים

תזונה בריאה ממלאת תפקיד חיוני בשמירה על בריאות העין הכללית וביכולת להפחית את הסיכון לגלאוקומה. מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים, יכולים לסייע בהגנה על העיניים מפני מתח חמצוני. הפחתת צריכת הסוכר, במיוחד ממזונות מעובדים ובעלי ערך גליקמי גבוה, מומלצת גם כדי להוריד את הסיכון לסוכרת ולסיבוכי העיניים הנלווים לה. בנוסף לשיקולים תזונתיים, גורמי אורח חיים אחרים ממלאים תפקיד במניעת הווצרותה של ברקית. פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון יכולים לתרום להורדת לחץ העיניים ולהפחתת הסיכון לגלאוקומה. בדיקות עיניים סדירות הן חיוניות לגילוי מוקדם ולניהול של המחלה, במיוחד עבור אלו הנמצאים בסיכון גבוה יותר עקב גיל, היסטוריה משפחתית או מצבים רפואיים.

טיפול מתאים וניהול נכון של ברקית בטווח הארוך

טיפול הולם וניהול נכון של ברקית חיוניים למניעת אובדן ראייה וניהול המצב ביעילות. זה כרוך בהקפדה על טיפולים שנקבעו, שעשויים לכלול טיפות עיניים תרופתיות, תרופות דרך הפה או התערבויות כירורגיות. מטרתם של טיפולים אלו להוריד את הלחץ התוך עיני, גורם מפתח בהתקדמות הגלאוקומה. ניטור ובדיקות סדירות עם רופא עיניים הם חיוניים כדי להעריך את יעילות תוכנית הטיפול ולבצע התאמות לפי הצורך. שינויים באורח החיים יכולים גם למלא תפקיד משמעותי בטיפול בגלאוקומה. שמירה על תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מפעילויות שמגבירות משמעותית את לחץ העיניים יכולים להועיל. עבור מטופלים, הבנת מצבם, מעקב אחר משטר הטיפול ושמירה על קשר הדוק עם הרופא המטפל שלכם הם מרכיבים חיוניים לניהול יעיל של המצב.

מותר לעבור לייזר בעיניים במקרה של גלאוקומה?

כשמדברים על תיקון ראייה מסוג הסרת משקפיים בלייזר, במקרה של גלאוקומה יש צורך בהתייחסות מדוקדקת וייעוץ רפואי מקצועי. באופן כללי, ניתוח לייזר בעיניים אינו מומלץ לחולים עם גלאוקומה מתקדמת. הסיבה לכך נובעת מהסיכון הפוטנציאלי להגברת הלחץ התוך עיני, שעלול להחמיר את המצב ועלול להאיץ את אובדן הראייה. עם זאת, במקרים של גלאוקומה קלה או מבוקרת היטב, ניתן לשקול לעבור ניתוח לייזר, אך הוא מצריך הערכה יסודית של רופא מקצועי. ההחלטה תלויה בגורמים שונים, לרבות סוג וחומרת הגלאוקומה, יציבות הלחץ התוך עיני והבריאות הכללית של העין. הכרחי עבור חולים עם גלאוקומה לדון בכל הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים עם מומחה העיניים שלהם לפני שהם שוקלים כל צורה של ניתוח לייזר לתיקון ראייה.

לסיכום

ישנן ראיות המצביעות על קשר בין צריכת סוכר גבוהה לסיכון מוגבר לגלאוקומה, במיוחד אצל אנשים עם סוכרת. תזונה בריאה דלת סוכר, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון הם אמצעי מניעה חשובים לחיים בריאים נטולי מחלות עיניים ובאופן כללי. בדיקות עיניים סדירות גם הן חיוניות לגילוי מוקדם וניהול יעיל של ברקית. על ידי נקיטת צעדים יזומים לקראת אורח חיים בריא יותר, אתם יכולים להפחית את הסיכון שלכם לגלאוקומה ולמצבים אחרים הקשורים לעין ולשמור על בריאות ראייה טובה לאורך כל חייכם.

שירותים קשורים:

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם – מלאו את הפרטים

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם - מלאו את הפרטים​

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.