כישורי הראייה של בן אנוש מתפתחים בחודשים הראשונים לחייו למרות האמונה המקובלת הטוענת כי התינוק מסוגל לראייה מעורפלת במהלך השבועות הראשונים לחייו. מערכת הראייה מקבלת מידע חזותי החל מהרגע בו פוקח התינוק את עיניו. המידע מועבר למוח, והתאים האמונים על פענוח אותו מידע מתחילים את דרכם לקראת מיצוי היכולת לראיית תמונה ברורה. כאשר נוצר מצב בו המידע החזותי המתקבל מעורפל, עלולה להיווצר פגיעה ביכולת הראייה התקינה עד כדי נזק בלתי הפיך.

טיפול בעין עצלה בילדים

התפתחות לקויה עד פזילה עמוקה, איבוד היכולת לראיית עומק- העולם הופך שטוח למראה (חוסר יכולת לשחק במשחקי תלת ממד ולראות סרטי תלת ממד. נהיגה בכלים כבדים וטיס יוצאים מהתחום). לקות זו עלולה לגרום לאיכות חיים ירודה אם העין הבריאה נפגעת.

כאמור, מצבים אלה בהם המוח מקבל תמונה שאינה ברורה עלולים לגרום לעין עצלה. לא תמיד קל לאבחן ילד שאינו רואה היטב, והתהליך בו המוח מקבל מידע שאינו איכותי ברמה החזותית גורם לאותם תאים להתפתח בצורה לקויה. במרבית המקרים הילד לא יטען לראייה בעייתית משום שהוא עצמו אינו בהכרח מודע לעניין, מקבל את המצב כמות שהוא ומתמודד עמו. בדיקת אופטומטריסט מסייעת בנושא (במהלכה נזקקות העיניים לטיפות מיוחדות המאפשרות בדיקה ואבחון).

טיפול בעין עצלה בילדים

הסיבות להיווצרות עין עצלה

התמונה החזותית אינה מתקבלת ברורה בשל ליקוי בראייה המצריך משקפיים (מספר וצילינדר) באחת העיניים. במקרה זה מסתמכת הראייה על העין הבריאה. כך גם במקרים בהם עין אחת פוזלת החוצה או פנימה (המוח מתעלם מאחת התמונות המגיעות מאחת העיניים). אפשרות אחרת המוכרת בעולם הרפואה, אם כי מדובר במקרה נדיר, היא עכירות המוכרת כקטרקט בעדשה הפנימית עמה נולד התינוק. במקרה זה אין אפשרות לחדירת אור לעין ולכן היא הופכת עצלה מהר מאוד.

כיצד ניתן לטפל בעין עצלה?

ראייה שאינה מתפתחת כראוי זקוקה למענה מידי. מצבי ראייה בעייתיים מקבלים מענה על ידי ניתוח להסרת הקטרקט במקרה הקיצוני, תיקון מצבי פזילה והרכבת משקפיים. לעתים נוצר מצב בו המוח כבר ביסס התנהגות מסוימת העוקפת את העין העצלה, ולכן כאשר הוא כבר יכול לקבל ממנה מענה ראוי, הוא אינו יכול להשתמש בו מכוח ההרגל.

על מנת לסייע למוח לפתח יכולת זו מחדש ניתן לעשות שימוש ברטיות לפרקי זמן שונים המונחים על העין הבריאה על פי הוראות הרופא המטפל. אפשרות נוספת היא טפטוף טיפות להרחבת האישון כמה פעמים ביום בעין הבריאה המטשטשים את הראייה באותה העין. המידע החזותי יתחיל להגיע מהעין העצלה בלבד, והמוח יפתח חזרה את היכולת לעשות שימוש במידע זה.

הטיפול בעין עצלה אפשרי כבר מגיל צעיר (שנתיים פחות או יותר). מאוחר יותר נמצא כי קיים קושי משמעותי לטיפול, והרפואה מציינת כי מעבר לגיל עשר הסבירות לשינוי בראייה נמוכה מאוד עד בלתי אפשרית.

אפשרות נוספת לטיפול, המוכרת בגילאי שלוש עד עשר, הן משקפי האמבליז בעלות עדשות LCD. העדשות נפתחות ונסגרות בהתאם לזמן מוגדר מראש, חוסמות ומאפשרות ראייה בעין הבריאה. העין העצלה נאלצת להתמודד עם ראייה ללא חוסר הנוחות ולעתים גם הפגיעה בדימוי העצמי כאשר מתבקש הילד ללכת עם רטייה. המשקפיים האלקטרוניות יכולות לתת מענה גם כאשר מדובר במספר ובצילינדר. המרשם נקבע על ידי איש מקצוע (אופטומטריסט) והעין זוכה לאיזון המתאים לה כולל טיפול בבעיה (עין עצלה).

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם - מלאו את הפרטים

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם - מלאו את הפרטים​

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.