תופעת עין עצלה (אמבליופיה – Amblyopia) הינה ליקוי ראייה בו מרכז הראייה במוח לא מתפתח כראוי בשנותינו הראשונות, וזאת עקב חוסר גירוי ויזואלי מהעיניים. התפתחות תקינה של מרכז הראייה מתקבלת אך ורק במידה והתמונה שמועברת על ידי הרשתית היא חדה וברורה מספיק. אם, בעקבות אחת הסיבות שמצוינות מטה, לא מתקבלת תמונה ברורה על רשתית העיניים, מרכז הראייה ילקה בחסר בעקבות אותות פגומים שמתקבלים.

 

מרכז הראייה מתפתח במהלך שבע שנות חיינו הראשונות, ובאם במהלך שנים אלו נוצרת פגיעה שלא מטופלת כראוי, יש חשש לנזק קבוע וכזה שעלול אף להחמיר. אבחון של עין עצלה אצל מבוגרים צריך להיעשות מוקדם ככל הניתן וזאת על מנת להתחיל טיפול במטרה לעצור את ההידרדרות במצב הראייה. אבחון מתבצע בידי אופטומטריסט מומחה על ידי בדיקת ראייה פשוטה. בילדים, אם מתעורר חשש לעין עצלה, יש לבצע בנוסף גם בדיקה של חדות הראייה.

עין עצלה אצל מבוגרים

עין עצלה אצל מבוגרים – מדוע זה קורה?

פזילה, שגורמת למוח להתעלם מתמונה המתקבלת מאחת העיניים, ועל ידי כך מתפתח פגם ראייתי בעין בה לא נעשה שימוש מלא או חלקי. –   לעיתים המנגיומה או קטרקט (ירוד) הן הסיבות לחסימת ציר הראייה באחת העיניים. גם צלקת מולדת על הקרנית, או כזאת שקוראת בגיל צעיר בעקבות פציעה, יכולה לגרום להתפתחות תופעת עין עצלה. –  צורך במשקפיים בגיל צעיר (תשבורת) הינו גורם נפוץ לתופעת עין עצלה אצל מבוגרים. באם מתקבלת למרכז הראייה למוח תמונה באיכות ירודה, מתבצע הבדל במיקוד, אשר בחוסר טיפול יכול להתפתח לעין עצלה.

איך מטפלים?

ניתן למצוא מספר טכניקות שונות לטיפול בתופעה של עין עצלה אצל מבוגרים, אך חשוב לדעת שלעיתים אלו גורמות אמנם לטיפול בתופעה אך גם לירידה בראייה, וכזאת שתחייב אתכם למשקפיים. מטרת העל היא אימון מרכז הראייה במוח מחדש, על מנת להרגילו לעשות שימוש בעין הפגומה (העצלה), זאת ניתן להשיג על ידי רטייה על העין החזקה, או אף על ידי טפטוף טיפות מטשטשות לעין הבריאה ואימון החלשה. ניתן גם לשקול טיפול ישיר בתופעה שגורמת לעין עצלה, כדוגמת ניתוח לטיפול בפזילה או קטרקט. שיטת הנוירו-ויז'ן (Neuro-Vision) מציעה טיפול חדשני בתופעה של עין עצלה מעל גיל 9 ע"י אימון של מרכז הראייתי באמצעות תכנת מחשב. ייחודה של הטכניקה בכך שהינה הראשונה שהוכחה כיעילה ע"י ה- FDA בטיפול בתופעה בקרב מבוגרים. התכנה למעשה מלמדת את מרכז הראייה מחדש, על ידי גירויים חזותיים, ובכך לומד לעשות שימוש בעין הבעייתית. משך התרגול הוא כשלושה חודשים, במהלכם מתבצעים כ-40 תרגילים (כשלוש פעמים בשבוע). מיד לאחר ההדרכה הראשונית, יוכל המטופל להמשיך ולעבוד בתכנה בפרטיות ובנועם בביתו ממחשבו האישי. תוצאות התרגולים נשלחות באופן אוטומטי למחשבי החברה, שם מפוענחות לצורך המשך טיפול. חשוב להדגיש את הצורך בטיפול מקיף בתופעה של עין עצלה, במיוחד בקרב ילדים, על מנת לנסות ולמנוע את הדרדרות המצב ככל הניתן. מחקרים כיום מראים שניתן בהחלט לטפל בתופעה, אף לצד שיפור בראייה, וזאת באם ההבחנה נעשית מוקדם ככל הניתן.

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם - מלאו את הפרטים

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשיחה קצרה על הטיפול שלכם - מלאו את הפרטים​

השאירו לנו את הפרטים שלכם ונציגנו יתקשרו אליכם מיד לספק לכם מידע מהיר ומקצועי, מחירים ושירות השוואת מחירים.